به گزارش خبرگزاری فارس


با همکاری گروه فرهنگی «باقیات» و سایت آمازون
شرایط انتشار مستقیم آثار ارزشمند فرهنگی ایران در جهان فراهم شد

خبرگزاری فارس: نماینده گروه فرهنگی «باقیات» گفت: تسهیلات انتشار مستقیم آثار ارزشمند فرهنگی _ هنری ایران اسلامی به سایر کشورهای جهان از سوی این گروه فرهنگی میسر شد.

محسن رحماندوست، نماینده گروه فرهنگی «باقیات» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، بیان داشت: این گروه فرهنگی امکان چاپ و انتشار مجدد کتب ارزشمند و دیگر آثار فرهنگی ایرانی اعم از «شنیداری» و «تصویری» در خارج از کشور و توزیع جهانی آنها از طریق فروشگاه‌‌ها و وب سایت‌های تخصصی عرضه محصولات فرهنگی، با مدیریت شرکت بین‌المللی «آمازون» را فراهم کرد.

 

وی اضافه کرد: آثار ارزشی و مذهبی مؤسسات پژوهشی و انتشاراتی کشور با حفظ کلیه حقوق مادی و معنوی و با نام و شابک خود ناشران در قالب کتاب (کاغذی)، سی دی صوتی و یا دی وی دی تصویری به زبان‌های مختلف اعم از فارسی، عربی، اردو، انگلیسی و یا هر زبان دیگر به این روش به صورت بین‌المللی به علاقه‌مندان در سراسر جهان عرضه می‌شود.

* ارائه همه محصولات فرهنگی و هنری ایرانی با نگرش اسلامی و ارزشی به سایر کشورها

رحماندوست ادامه داد: در این راستا کتب و یا آثاری که پیش از آن منتشر نشده‌اند (به هر زبانی که باشند) نیز می‌توانند با هزینه بسیار کمی به این روش توسط شرکت‌های انتشاراتی خارجی منتشر و در جهان توزیع شوند؛ از طرف دیگر به دلیل انتشار این آثار در خارج از کشور، امکان ثبت رسمی مالکیت معنوی (کپی رایت) بین‌المللی آنها نیز وجود خواهد داشت.

وی درباره تسهیلات چاپ آثار ارزشی ایرانی در خارج از کشور و نشر و توزیع جهانی آنها، بیان کرد: در این روش، کلیه محصولات فرهنگی و هنری با کاربرد و نگرش اسلامی و ارزشی که در داخل کشور و یا حتی خارج از آن ولی در یک محدوده خاص، تولید، منتشر و توزیع گشته‌اند، به هر زبانی که باشند (از جمله زبان فارسی) و بدون نیاز به ترجمه، توسط شرکت‌های بین المللی مستقر در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام تولیدکننده و شماره شناسایی یگانه محصول اولیه، بازتولید شده و در شبکه توزیع جهانی کالاهای مرتبط اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و وب سایت‌های تخصصی، معرفی شده و برای دسترسی علاقه‌مندان از سراسر جهان به صورت کتاب چاپ شده (کاغذی) و CD و یا DVD محصولات شنیداری و تصویری عرضه می‌شوند.

* ناشران آثار مذهبی خود را با نازل‌ترین هزینه و بدون سانسور به جهان ارائه می‌کنند

رحماندوست ادامه داد: ناشران ارزشی و مذهبی کشور می‌توانند با حفظ کلیه حقوق مادی و معنوی آثار خود، شبکه توزیع و فروش محصولات خود را به سادگی و با هزینه بسیار نازل، بدون هیچ گونه سانسور و یا نگرانی، به دور افتاده‌ترین نقاط جهان نیز گسترش دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه جهت چاپ و توزیع بین‌المللی کتاب به این روش تنها نیاز به فایل الکترونیکی جلد و محتوای صفحه آرایی شده کتاب یا دیگر محصول صوتی و یا تصویری است و بدین ترتیب تفاوتی میان کتاب یا محصولی که پیش از این چاپ شده یا نشده وجود ندارد.

رحماندوست عنوان کرد: مدیریت کلیه کارها مانند قراردادن کتاب بر روی شبکه فروش کتاب فروش‌ها و وب سایت‌ها، دریافت پول، چاپ و ارسال کتب توسط معتبرترین و موفق‌ترین شرکت بین‌المللی خارجی در این زمینه «آمازون» انجام می‌شود و مؤسسه یا ناشر تنها وظیفه معرفی و تبلیغ محتوای کتاب‌ها را جهت اطلاع علاقه‌مندان بر عهده خواهد داشت.

* کسب درآمدهای ارزی برای مؤسسات و شرکت‌های تولیدی ایرانی با صرف حداقل هزینه

نماینده گروه فرهنگی «باقیات» درباره وضعیت ایده در داخل و خارج از کشور، بیان داشت: در حال حاضر چنین تسهیلات و خدماتی به خصوص به صورت تخصصی برای محصولات ارزشی و اسلامی وجود خارجی ندارد.

وی ادامه داد: از وجوه تمایز و برتری این روش می‌توان به «حفظ کلیه حقوق مادی و معنوی برای نویسنده یا مؤسسه و ناشر ایرانی همراه با امکان ثبت کپی رایت بین‌المللی برای آن محصولات ارزشمند فرهنگی کشور»، «امکان ارسال محصول به پیشرفته‌ترین یا دورافتاده‌ترین نقاط روی کره زمین با بالاترین کیفیت، در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه پستی»، «حضور محصولات معنوی و ارزشی میهن عزیزمان در کنار دیگر محصولات فکری و هنری در فروشگاه‌ها و شبکه‌های عرضه این کالاها و تنوع بخشی به سبد عرضه این محصولات در جهان» و «افزایش درآمد، کسب اعتبار جهانی و تجربه صادرات کالاهای فرهنگی و کسب درآمدهای ارزی برای مؤسسات و شرکت‌های تولیدی ایرانی با صرف حداقل هزینه»، اشاره کرد.

رحماندوست عنوان کرد: «امکان ارسال کالا به مشتریان با حداقل هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون هیچ گونه دخالت و دردسری برای مؤسسه ایرانی و بدون نیاز به پیگیری هر لحظه سفارشات» از دیگر وجوه تمایز و برتری این روش به شمار می‌رود.

* ناشران و نویسندگان، شبکه فروش خود را به خارج از مرزهای کشور گسترش می‌دهند

نماینده گروه فرهنگی «باقیات» ادامه داد: تمامی محققان و نویسندگان ارزشی و مؤسسات و ناشران فعال در زمینه تهیه و تولید آثار مکتوب، شنیداری و یا تصویری با موضوع و محتوای اسلامی و مذهبی می‌توانند با کمک این تسهیلات با صرف هزینه اندک، شبکه فروش خود را به خارج از مرزهای کشور گسترش داده و بدین طریق به معرفی و عرضه محصولات خود بپردازند.

وی با اشاره به «فرآیند اجرای این پروژه»، بیان کرد: در این راستا نویسندگان، پژوهشگران و مؤسسات تحقیقی کشور می‌توانند محتوای مکتوب خود را در قالب کتب چاپ شده کاغذی در سطح جهانی عرضه کنند، از این رو لازم است این مؤسسات مطابق دستورالعمل معمول و ارائه شده توسط گروه فرهنگی «باقیات» اقدام به طراحی جلد و صفحه آرایی کتاب خود کرده، پس از دریافت شابک (ISBN) مواردی را پس از درخواست رسمی و عقد قرارداد مشاوره برای این گروه ارسال کنند.

رحماندوست ادامه داد: بدین ترتیب کتاب مزبور با نام ناشر و شابک ایرانی در چاپخانه شرکت‌های معتبر بین‌المللی در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی منتشر شده و توسط شبکه گسترده عرضه محصولات فرهنگی نظیر «شرکت بین‌المللی آمازون (آمریکا)»، «فروشگاه کتاب فروشی زنجیره‌ای ایندای باند»، «فروشگاه کتاب‌فروشی زنجیره‌ای بارنرز اندنوبل»، «فروشگاه محصولات یو اس شاپ»، «فروشگاه و حراجی جهانی ای بی» و «کتاب‌فروشی آن قلاب ماهی»، سایت «کتاب‌فروشی آن لاین آلیبریس»، «کتاب‌فروشی آن لاین آل بوک استورز»، «فروشگاه کتاب‌های مختلف پولز»، «فروشگاه دنیای کتاب‌های بهتر»، «فروشگاه اینترنتی کتاب یو رید»، «وب سایت عرضه آن لاین کتاب‌های داغ»، «فروشگاه محصولات مختلف جانگلی» و «فروشگاه محصولات فرهنگی ناپتول» به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

نماینده گروه فرهنگی «باقیات» درباره تولید سی‌دی‌های صوتی و یا MP3 و عرضه جهانی آن، اظهار داشت: از طریق تسهیلات معرفی شده در این طرح می‌توان محصولات شنیداری مانند انواع کتاب گویا، فایل سخنرانی و یا موسیقی مذهبی را در قالب سی‌دی صوتی MP3 و یا فایل‌های الکترونیکی قابل دانلود در شبکه‌های بین‌المللی عرضه این محصولات معرفی و به فروش رساند.

وی اضافه کرد: در نهایت محصولات تصویری مانند انواع سخنرانی و یا فیلم مذهبی در قالب دی‌وی‌دی و یا فایل‌های الکترونیکی قابل دانلود با امکان مشاهده بخش کوتاهی از فیلم (trailer) همچنین امکان خرید و مشاهده آنلاین فیلم‌ها دیگر تسهیلاتی است که گروه فرهنگی «باقیات» جهت عرضه جهانی شدن محصولات ارزشمند ایرانی به تولیدکنندگان ایرانی ارائه می‌کند.

* فیلم‌های ایرانی در «بانک جهانی اطلاعات فیلم‌ها (IMDB)» به ثبت می‌رسند

رحماندوست، ثبت مشخصات فیلم در «بانک جهانی اطلاعات فیلم‌ها (IMDb)» را از دیگر مزیت ارائه شده در این روش برشمرد و گفت: به منظور معرفی هر چه بهتر محصولات صفحه‌ای در وب‌سایت‌های معرفی شده جهت معرفی هر محصول ساخته می‌شود و گروه فرهنگی «باقیات» نیز صفحه‌ای در وب سایت مرکزی شرکت «آمازون» برای معرفی فرد یا افراد تولیدکننده تهیه خواهد کرد.

وی با اشاره به مدت زمان مورد نیاز، بیان کرد: کلیه مراحل کار از زمان انعقاد قرارداد، پرداخت هزینه‌ها و ارائه فایل الکترونیکی محصولات، حداکثر یک ماه خواهد بود.

رحماندوست درباره «نحوه و تیراژ تولید»، عنوان کرد: نحوه چاپ کتاب‌ها مبتنی بر شیوه تولید بر اساس سفارش است، بدین صورت که پس از تهیه و انتشار کتاب، مشخصات آن در وب سایت‌های مختلف شرکت «آمازون» که بزرگترین عرضه کننده کتاب در جهان است، قرار می‌گیرد یعنی این شرکت با دریافت هر مورد سفارش، کتاب مزبور را چاپ گرده و برای مشتری ارسال می‌کند.

وی بیان کرد: این امر به لطف فن‌آوری‌های نوین و پیشرفته دستگاه‌های چاپ و با قیمت تمام شده بسیار پایین برای هر نسخه میسر است به عنوان مثال برای چاپ یک نسخه کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای مبلغی کمتر از ۳ دلار هزینه خواهد داشت؛ با گذشت زمان و در صورتی که کتاب مورد درخواست و استقبال خوانندگان قرار گیرد، شرکت آمازون آمریکا همواره تعداد مشخصی از آن کتاب را به طور آماده در انبار نگهداری خواهد کرد.

رحماندوست ادامه داد: در صورت درخواست شرکت ایرانی و معرفی کتاب‌ها به دیگر شرکت‌های عرضه کننده کتاب در جهان مانند وب سایت فروش آن‌لاین و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند فروشگاه‌های (Barnes and Noble و یا Indie Bound) نیز از همین روش برای عرضه آثار در شعب فروش کتاب استفاده خواهد شد.

وی افزود: در نتیجه استفاده از این تکنولوژی، در این روش با مفهوم تیراژ کتاب روبه‌رو نبوده و در واقع تیراژ کتاب نامحدود است، همچنین این روش امکان اصلاح و بهبود محتوایی و ساختاری مطالب داخل کتاب و یا جلد را در هر زمان بدون نیاز به صرف هزینه گزاف فراهم می‌آورد.

* توزیح رحماندوست درباره «نحوه دریافت حق‌التألیف و حق‌الناشر»

نماینده گروه فرهنگی «باقیات» درباره «قیمت فروش» گفت: قیمت فروش هر محصول توسط نویسنده و یا ناشر طرف قرارداد تعیین می‌شود و قابل تغییر در هر زمان است.

وی اضافه کرد: در مورد قیمت‌گذاری، گروه «باقیات» نیز با توجه به هزینه تمام شده چاپ هر نسخه و درصد بازاریابی شرکت فروشنده، قیمت‌هایی را برای عرضه پیشنهاد خواهد داد.

رحماندوست با اشاره به «چگونگی دریافت حق‌التألیف»، عنوان کرد: پس از دریافت هزینه هر سفارش، هزینه‌های چاپ و فروش به طور اتوماتیک کسر شده، مابقی به عنوان حق‌التألیف و حق‌الناشر در حساب ناشر یا نویسنده لحاظ می‌شود، این میزان می‌تواند برای مثال رقمی تا بیش از ۴۰ درصد قیمت پشت جلد هر کتاب باشد، این درصد و مبلغ حق‌التألیف هر کتاب با توجه به تعداد صفحات و قیمت فروش محاسبه و مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا نویسنده هر کتاب می‌تواند با دریافت نام کاربری و رمز عبور ویژه نویسندگان در وب سایت آمازون، به صفحه مربوط به خود در این وب سایت دسترسی داشته و از طریق همان صفحه می‌توانند از تعداد نسخه‌های فروخته شده از کتاب خود مطلع شوند.

رحماندوست بیان کرد: زمانی که مبلغ کل حق‌التألیف برای یک پدیدآورنده به حداقل ۱۰۰ دلار برسد، آن مبلغ را پس از کسر مالیات مربوطه می‌توان به صورت چک بانکی بین‌المللی درخواست کرد چراکه خوشبختانه امکان دریافت معادل ریالی این مبلغ در ایران توسط شرکت «نسک آور (دارای نشان اعتماد از وزارت بازرگانی)» وجود دارد.

وی افزود: در صورت تمایل به تهیه چندین نسخه از کتب و یا دیگر محصولات عرضه شده در شبکه فروش جهانی مانند وب سایت آمازون، ایران می‌توان از طریق شرکت «نسک آور (www.Nask.ir)» در مدت زمانی بسیار کوتاه اقدام کرد.

بر اساس این گزارش، گروه فرهنگی «باقیات» با هدف چاپ آثار ارزشمند ایرانی در خارج از کشور و نشر جهانی آنها همزمان با میلاد امام عصر (عج) در نیمه شعبان امسال شکل گرفته است. کتاب‌های فارسی مختلفی توسط این گروه بدین روش منتشر و توزیع گشته‌اند که می‌توان نمونه‌ای از آنها را با جستجوی کلمه baghiat در وب سایت‌های عرضه کتاب مانند «آمازون دات کام» مشاهده کرد.

در این راستا اعضای این گروه فرهنگی تصمیم گرفته‌اند تا به دلیل تازگی نوع فعالیت و ابهام در درک آن ترجیح داده‌اند، قبل از تأسیس یک مؤسسه فرهنگی خدماتی به معرفی کار بپردازند.
www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910906000581

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *